مدیرکل اموراجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل، در این آیین گفت: در حال حاضر وضعیت منابع آبی در استان ما مطلوب نیست و باید با روشهای مدیریت مصرف بهینه آب به ویژه در بخش کشاورزی، تعادلبخشی را در دشت اردبیل اجرا کنیم.
رضوان باقلاچی مدیریت مصرف آب را بسیار مهم اعلام کرد و اظهار داشت: امروز در بخش صنعت، شرب و کشاورزی بیشترین مصرف منابع آبی را شاهد هستیم که ضروری است با مدیریت شایسته این منابع خدادادی را حفظ کنیم.
وی با تاکید بر اینکه ما باید پاسبان ها و نگهبان های منابع خدادادی به ویژه آب، زمین و محیط زیست برای نسلهای آینده باشیم، تصریح کرد: آب فراوانترین ماده بر روی زمین و در عین حال کمیابترین آن است و خداوند در قرآن کریم اهمیت آب را برای حیات با زیبایی و بلاغت هر چه تمامتر توصیف کرده است.
باقلاچی با بیان اینکه محدودیت مطالعاتی اردبیل با وسعت چهار هزار و 600 کیلومتر مربع به علت دارا بودن سفرههای زیرزمینی مورد توجه است، افزود: در نیم قرن اخیر مهمترین منبع تأمین آب کشاورزی، دشت اردبیل بوده و وجود تعداد قابل توجهی چاههای غیرمجاز، برداشتهای بیرویه و همچنین خشکسالیها سبب افت شدید آبهای زیرزمینی شده است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: کمبود آب در ایران همواره یکی از عوامل محدودکننده توسعه فعالیتهای اقتصادی در دهههای آینده خواهد بود که ضروری است با اجرای برنامههای احیا، تعادلبخشی و مدیریت مصرف آب جلوی نابودی این ثروت عظیم را بگیریم.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل از تلاش های مرکز نوآوری جهاددانشگاهی، شرکت آب منطقه ای و اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل در فرهنگسازی استفاه از آب و بهینه سازی مصرف آن قدردانی کرد.
طرح داناب به دنبال ایجاد یک ادبیات مشترک در جامعه است
رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل نیز در این مراسم گفت: بر اساس تفاهم نامه منعقده با شرکت آب منطقه ای و اداره کل آموزش و پرورش استان، ارائه خدمات آموزشی و مشاوره در قالب طرح ملی دانش آموزی نجات آب، انسان و محیط زیست در مدارس استان پیش بینی شده است.
حسام رسولی اظهار کرد: طرح داناب به دنبال ایجاد یک ادبیات مشترک با جامعه به ویژه دانش آموزان است تا بتواند به فرهنگسازی مصرف آب و مدیریت و بهینهسازی آن کمک کند.
وی طراحی، تدوین و چاپ اقلام انگیزشی آموزشی و فرهنگی برای دانش آموزان، تهیه جزوه آموزشی ویژه معلمان رابط، برگزاری مسابقه، حضور در جمع دانشآموزان و معلمان با هدف آگاه سازی ضرورت مصرف بهینه آب و ارائه راهکارهای لازم برای صرفه جویی در مصرف آب، برگزاری کارگاههای آموزشی برای معلمان، استفاده از ظرفیت رسانهها برای انتقال مدلهای مناسب مصرف آب در جامعه را از جمله برنامههای اجرا شده در قالب طرح داناب اعلام کرد.
رسولی با تاکید بر لزوم تغییر نگرش نسبت به آب اظهار کرد: آموزش و پرورش در این جایگاه نقش مهم و خطیری را بر عهده دارد و نقش معلم هم در این میان حائز اهمیت فراوان است.
وی افزود: در طرح داناب ۳۶ هزار دانش آموز بصورت غیرمستقیم و 3089 دانش آموز بصورت مستقیم مشارکت داشتند که ۲ هزار و ۲۰0 اثر هم به جشنواره ارسال و در نهایت ۱۲ اثر برگزیده شد.
رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل ادامه داد: بحران هویت و بحران آب دو بحران اساسی دنیا است و در کشور ما هم دغدغه اصلی مردم و مسئولین است که سرچشمه حل هر دو مساله آموزش و پرورش می باشد.
وی افزود: نتیجه ارزشیابی طرح از سوی جهاد دانشگاهی نشان میدهد که اجرای طرح موفقیتآمیز بوده است. در زمینه اطلاعات و دانش آب متوسط نمره دانش آموزان در پیش آزمون ۸/۵ از ۲۰ بوده در حالیکه در پس آزمون متوسط نمره دانش آموزان به ۱۶/۵ ارتقا پیدا کرده است و در ابعاد نگرشی نیز بهبود قابل توجهی صورت گرفته است.
رسولی بیان کرد: تلاش میشود موضوع آب در بین دانشآموزان و نسل جدید به یک مساله و دغدغه تبدیل شود. امیدوار هستیم که دانشآموزان عزیز با احساس مسئولیت و باخلاقیت در مدیریت منابع طبیعی از جمله مدیریت منابع حیاتی آب موفق تر عمل کنند.
رئیس جهاد دانشگاهی اردبیل تاکید کرد: آب از مهمترین نعمتهای الهی است که باید شکرگذار این نعمت باشیم و شکر عملی این هست که از این نعمت الهی و کمیاب به درستی استفاده کنیم.
مدرسه محوری در حل مسائل جامعه حائز اهمیت است
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز در مراسم اختتامیه طرح ملی داناب در اردبیل گفت: باید برای حل مسائل جامعه سراغ آموزش و پرورشی برویم که با مدرسه محوری و کمترین هزینه به سرمایههای انسانی توجه کنیم.
محمود مشکی گفت: با توجه به اینکه اجرای طرح بهصورت مشترک و بین چند دستگاه اجرایی انجام شد، لازم است که از دستگاههای همکار قدردانی شود.
وی افزود: این طرح با توجه به پیش و پس آزمونهای برگزار شده و نمرههای اخذ شده دانشآموزان نشان از اجرای موفق طرح دارد.
مشکی ادامه داد: عرصه تعلیم و تربیت مدیون تلاش معلمان و رابطان است ولیکن استمرار طرح مستلزم این است که سازمانها به وظایف خود عمل کنند و در خصوص اختصاص بودجه بیشتر همت شود.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: امروز رسالت ما بیشتر از خانوادهداری است و باید برای حل مسائل جامعه سراغ آموزش و پرورشی برویم که با مدرسه محوری و کمترین هزینه به سرمایههای انسانی توجه کنیم.
احیا و تعادل بخشی باید در ادبیات گفتمانی مدارس نهادینه شود
معاون حفاظت و بهرهبرداری شرکت آب منطقه ای استان اردبیل نیز در این مراسم گفت: تعادل بخشی یعنی اینکه درآمد و هزینه ما برابر شود یعنی به اندازه استحصال آب مصرف شود ولی الان اینگونه نیست و پس انداز آب در دشت قابلیت اجرا ندارد چرا که مصرف بیشتر است.
حمید فضایلی افزود: طرح داناب طرحی پویا و خلاق است و بهگونهای نیست که هر ساله تکراری باشد، بلکه هر سال، برنامههای مختلفی به این طرح اضافه میشود.
وی ادامه داد: از دانشآموزان و اولیاء آنها درخواست داریم که در این طرحها یاریگر اولیای مدرسه و متولیان باشند.
فضایلی ادامه داد: از کل آبهای سطحی و زیرزمینی استان حدود ۹۳ درصد در بخش کشاورزی، ۶ درصد در بخش شرب و یک درصد هم در بخش صنعت مصرف میشود.
وی اضافه کرد: آبخوان دشت اردبیل ناشی از تهدید خطر فرونشست، نفسهای آخر خود را میکشد که ضروری است نهادهای متولی، شهروندان و بهره برداران در علاج بخشی این دشت اهتمام ویژه داشته باشند.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل خاطرنشان کرد: رویکردهای فعلی در بحث حفاظت از منابع آبی باید تغییر کند یعنی به جای توجه بیشتر به آبهای سطحی و طبیعی، منابع و آبهای زیر زمینی را نجات دهیم، چرا که خطر فرونشست بسیار جدی است.
فضایلی تصریح کرد: راهکار اصلی علاج بخشی منابع آبی استان، اجرای آبیاری مدرن نیست، بلکه باید احیا و تعادل بخشی دشت را در اولویت قرار داده و ناترازی آب را هم برطرف کرد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل بیان کرد: یکی از مهمترین چالش ما در بحث آب ، مدیریت تقاضا بود که همیشه با راه اندازی سازه و احداث سد به دنبال تعریف منابع جدید آبی بودیم ولی در عصر حاضر باید این رویکرد به سمت مدیریت عرضه تغییر پیدا کند.
وی ادامه داد: در فصل تابستانها اخبار بسیاری در مورد ناترازیهای برق میشنویم و بهتر است بگویم که ما در بحث آب هم ناترازی داریم و مشکلی که در بخش آب وجود دارد؛ این است که ما علاوه بر ناترازی در آب، مشکل ناپایداری هم داریم.
معاون حفاظت و بهرهبرداری شرکت آب استان اردبیل بیان کرد: مسائل کیفی در کنار کمیت باید مدنظر قرار بگیرد و در این بحثها باید دانشآموزان مطالبهگر باشند که علاوه بر کمیت به دنبال کیفیت آبها هم باشند.
در این مراسم فرشید پاسدار به عنوان تحلیلگر دبیرخانه طرح به ارایه عملکرد طرح داناب در بخش آزمون های اختصاصی دانش آموزان پرداخت و گفت: بخش اصلی طرح داناب استان اردبیل با ۱۴ نفر به عنوان دبیر و ۳۰ نفر رابط و کارشناس اجرایی با بیش از 36 هزار نفر مشارکت دانش آموزان برگزار شد.
وی افزود: تحلیلها نشان دهنده فرهنگ سازی در مصرف آب بوده که این تحلیلها با استفاده از سئوالات ارائه شده به دانشآموزان حاصل شده است.
در پایان این مراسم، برگزیدگان، کارشناسان، ارزیابان، داوران، خبرنگاران فعال و … با هدای لوح تندیس طرح، لوح تقدیر و جوایز نقدی تجلیل شدند.
برگزیدگان بخش دانش آموزی داناب اردبیل
بخش نقاشی: حدیثه عبدی، ملیکا میکائیلی و سارا بهرام پور از دبیرستان عفت شهرستان کوثر، درسا بوپک و یلدا احمدی از دبیرستان آسیه 2ناحیه1 اردبیل، ایلیا وحیدی از دبیرستان هیات امنایی آیت الله طالقانی ناحیه1 اردبیل.
بخش دلنوشته: زهرا داداش زاده از دبیرستان قدسیه 2 شهرستان پارس آباد، اسرا بساطی از دبیرستان رباب شهرستان بیله سوار، طناز شهبازی از دبیرستان شهید محبی ناحیه2 اردبیل، مبینا عابدی از دبیرستان نرگس روستای آلادیزگه شهرستان نمین.
بخش کلیپ: آناهیتا ابراهیمی از دبیرستان شفا سرعین ، زهرا کیان از شهید محبی ناحیه2 اردبیل.
برگزیدگان بخش دبیران داناب اردبیل
پریسا برزگر، بابک جعفر زاده، مهدیه نوروزشناس، خدیجه امیری اصلی، مهناز جهانگیری، آزاده دربندی زاده، خدیجه هدایتی، هانیه حاجیلو، یونس نعمتی، اکبر راحلی، مریم نعمتی، رقیه فرجی
برگزیدگان بخش مدیران مدارس داناب اردبیل
اسماعیل مجرد، رسول عیوض وند، لیلا آقازاده، خلیل مکلف، مینا خیراندیش، مهپاره رضایی، سمیه نعمت زاده، فاطمه محمدی، فاطمه دورقمری، عالمه نقی پور، سجاد رضا اوغلی، رضا صادقی، بیتا محمدی، لیلا ایرانی، فاطمه برمک، معصومه رحیمی.
برگزیدگان بخش مدیران مدارس داناب اردبیل
حمید شیردل، سیدعلی طالبی، رضا دانشگر، سعید عطائی مغانلو، علی عبادی، مهران حقانی، ذاکر عیوض زاده، طاهر پورحضرتی، روح اله حکیمی، سینا بلند همت، ابراهیم قاسمی، امیررضا کوهی، جاوید پناهیان، نرگس معین فر، سید میلاد جوادزاده، محمد علی اوغلی، رباب عباسزاده، میثم اسدی، صداقت محمدی خانقاه، حسن صادقی، حسام جلیلی، مهدی میرزائی چنار، افشین احمدی حصار، احمد حسن زاده، ویدا محمدنژاد اصل، محسن مرادی، علی خدایی، اصغر محمد جعفری.