سه شنبه ۰۹ آذر ۱۴۰۰
تاریخ انتشار: دوشنبه 26 آوریل 2021 | 11:35 ق.ظ

چرا و چگونه اقتصاد ملی هدف دشمن قرار گرفت؟

قاسم محمدی:
چرا و چگونه اقتصاد ملی هدف دشمن قرار گرفت؟ قسمت سوم مصداق ها:با برآورد تقریبی می توان تاثیرات رسانه های بیگانه بر علیه اقتصاد ملی را مهم دانست برخی از موارد مصداقی که این مهم را اثبات می نماید عبارتند از:-القای ورشکستگی بانک ملی در زمان خودش و آسیب پذیر بودن اندوخته که منجر به تشکیل صف های برداشت از حساب های سپرده و در مواردی دخالت نیروهای انتظامی برای کنترل صفوف و مراجعات لازم شد.

-القای نرخ دیگری برای ارزش برابری ریال در برابر سایر ارزها که قیمت اعلام شده ساعاتی پس از آن در بازار تهران عملیاتی شده است در دوره های مختلف موارد مصداق عملی آن دیده شده است.
-القای شروع اعتراضات کارگری از طریق جوسازی و ایجاد همگرایی و هماهنگی طی سال های گذشته تاکنون که منشاء دهها تجمع اعتراضی را می توان تاثیرگذاری رسانه های بیگانه دانست (البته عوامل داخلی هم بی تاثیر نبوده است).
-القای خالی شدن صندوق توسعه ملی و فراگیر شدن بحث آن در رسانه های داخلی و تاثیر برخی از شخصیت های حقیقی ، حقوقی و مسئول از این جوسازی ها
-القای کمیابی لوازم خانگی و افزایش تقاضا برای این کالاها تنها ساعاتی پس از آغاز این جوسازی ها
-طرح پتانسیل تحرک اعتراضی در بازار و آغاز این اعتراض ها
-افزایش روز افزون فرار سرمایه های خرد از کشور پس از گسترش فعالیت این رسانه ها مبنی بر آسیب پذیر بودن سرمایه در کشور
-القای دست داشتن مقامات عالی کشور در اختلاس ها و تاثیرگذاری آن در بخش های مختلف جامع و انتقال همان رویه تخریب به محتوای ارسال پیامک های طنزآمیز در داخل کشور ( البته اختلاس های میانی داخلی مخرب تر از تکانه های رسانه ای بیگانگان در اقتصاد ملی بوده است).

“بررسی کارکردهای رسانه های ضد انقلاب برعلیه اقتصاد ملی “

با توجه به اینکه رسانه های ضد انقلاب فاقد راهبرد و رویکرد حرفه ای می باشند معمولا تحت تاثیر عصبیت های سیاسی قرار گرفته و روش های آنان بیشتر پرخاشگرانه و کور می باشد بر این اساس نمی توان رویکرد آنان را در بررسی های آماری و شاخص ها طبقه بندی کرد با این اوصاف مهمترین رو یکرد و کارکرد این رسانه ها تلاش برای کاهش اعتماد عمومی به اقتصاد کشور بوده و تلاش داشته اند کارکردهای رسانه های بیگانه را البته به شکلی نامنظم و غیر حرفه ای دنبال نمایند.
بدلیل اینکه استانداردهای تبیینی و تلقینی را رعایت نمی کنند تاثیرگذاری آنان در مخاطبان بسیار کم بوده و بیشتر به عنوان اطفاء عصبی مورد بهره برداری قرار می گیرد.
در این بین باید به تلویزیون ماهواره ای ” من و تو ” به شکل ویژه ای نظر انداخت زیرا این شبکه به سرعت در حال طی کردن مراحل حرفه ای شدن و بهره گیری از مکانیزم های ارتباط موثر است.

آسیب شناسی کارکرد رسانه های ملی و داخلی

شایبه اینکه رسانه های داخلی نتوانسته اند در فضای تقابل رسانه ای نقش موثری ایفا کرده نقش آفندی خود را به خوبی ایفا کنند و در پدافند نیز از پس این هجمه ی رسانه های بیگانه برآیند وجود دارد.
متاسفانه باید گفت در میدان جنگ رسانه ای اقتصادی رسانه های ما به خصوص صدا و سیما علیرغم اهتمام و تلاش گسترده آفندی، دارای اشکالات عمده زیر بوده اند:

الف: فاقد مانیفست های راهبردی در حوزه امنیت اقتصادی بوده به همین دلیل رویکردهای متوازن و پیگیرانه ای ندارند مشوش عمل می نمایند، دچار تناقض های گوناگون می کردند و نقض غرض های فراوانی از آنان مشاهده می شود.
اینکه همه ی تقصیرها را به رسانه ها نسبت دهیم چندان روا نیست زیرا نهادهای متولی اقتصادی نیز نتوانسته اند به اندازه کافی راهبردهای عملی و عملیاتی را به رسانه های داخلی به صورتی منسجم و هوشمندانه تفهیم نمایند.

ب: رسانه های ما از مکانیزم های ارتباط موثر و تاثیرگذاری تلقینی بهره برداری نمی نمایند و رویکرد بیان مستقیم، تبلیغی و شعاری می باشد و بدیهی است در این بین کمترین اثرگذاری را شاهد خواهیم بود.
رسانه های ما بایستی فنون ارتباط موثر، تدابیر تلقینی غیر مستقیم و برانگیزانندگی را درک نموده و به کار گیرند.

ج: برخلاف رسانه های بیگانه از روش های محتوایی و پوششی برای دفاع از امنیت اقتصادی بهره برداری نمی نمیشود بلکه بیشتر برنامه های غیر اقتصادی القای فرعی آن بر خلاف مصالح اقتصادی کشور است از قبیل برنامه های کودکان و نوجوانان، خانواده، ورزش و غیره در آن به روش های گوناگون امنیت اقتصادی ناخواسته هدف قرار می گیرد.

د: فقدان توانایی در پر کردن خلاء های ذهنی در حوزه اقتصاد ؛ مثال آنکه در شرایطی که ذهنیت بسیاری از بی نظمی در مدیریت صندوق توسعه ملی پر شده است و رسانه های ما در این شرایط استراتژیک و منسجم و هماهنگ عمل نمی کنند ، خلاء ایجاد شده را رسانه های بیگانه پوشش داده و تاثیرگذار خواهند بود.

کد خبر : 18470

کانال تلگرام دایاق
صفرتا ارائه محصولات مجازی
صفرتا ارائه محصولات مجازی
صفرتا ارائه محصولات مجازی
صفرتا ارائه محصولات مجازی
صفرتا ارائه محصولات مجازی
صفرتا ارائه محصولات مجازی
یو پی اس باتری یو پی اس تعمیر یوپی اس قیمت باطری یو پی اس