به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان اردبیل، مسئول دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان اردبیل در این جلسه اظهار کرد: در پی اجرای موفق و نتایج موثر این طرح در سال‌ گذشته که به صورت پایلوت در ۹ استان اجرا شد امسال طرح توسعه مشاغل خانگی به کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با همکاری جهاددانشگاهی به عنوان مجری طرح  در ۳۱ استان به طور همزمان عملیاتی می‌شود.

میثم ضاربنیا تصریح کرد: خوداشتغالی، بهبود معیشت و افزایش رفاه خانواده‌ها و پیشگیری از ورود به چرخه حمایتی، استفاده از ظرفیت‌های خانگی برای ایجاد اشتغال پایدار و مولد و اتصال صاحبان کسب و کار به بازار هدف و بنگاه‌های پیشرو از مهم‌ترین اهداف کیفی این طرح است.

وی به ثبت‌نام بیش از دو هزار و ۷۰۰ متقاضی مشاغل خانگی در استان اردبیل اشاره کرد و افزود: در اجرای الگوی نوین اشتغال‌زایی برای ایجاد کسب وکار، تسهیلات به متقاضیان اعطا نخواهد شد بلکه با توانمندسازی، تامین مواد اولیه و زمینه فروش و عرضه محصول توسط پیشران‌ها فرصت شغلی پایدار خانگی فراهم ‌می‌شود.

مسئول دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان اردبیل خاطرنشان کرد: در فاز اول شناسایی فرصت با توجه به نقاط قوت و ضعف استان ۱۳ مزیت شغلی از جمله تولیدات چرم دست دوز، قالی‌بافی، بافندگی تابلو فرش، خیاطی لباس، رودوزی سنتی، گلیم‌بافی، بسته‌بندی عسل، تولیدکننده گیاهان دارویی، کشت زعفران، ویرایشگر متون، مترجمی، برنامه‌نویسی و انیماتور به عنوان رشته‌های مورد حمایت این طرح معرفی شده است.

ضاربنیا یادآور شد: تلاش‌ها در استان اردبیل مبنی بر اجرای فاز ارزیابی اولیه، استعدادسنجی، مشاوره و هدایت متقاضیان با برنامه‌ریزی‌ و هم افزایی به صورت همزمان پیش می‌رود تا اتصال به بازار جامعه هدف با شتاب بیشتری انجام گیرد.

در این جلسه بخشدار ارشق گفت: پتانسیل‌های خوبی در این شهرستان وجود دارد که با توسعه مشاغل خانگی علاوه بر توسعه اشتغال شاهد مهاجرت معکوس خواهیم بود.

ظاهر نوری ادامه داد: توسعه کسب و کارهای خانگی نیاز به هم افزایی و همت همه جانبه متولیان دارد تا با ارتباط موثر بین متقاضیان و پیشران‌ها دغدغه برخی مشاغل برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مشاغل این طرح با توجه به مزیت استان توسط جهاددانشگاهی شناسایی شده است به یقین اجرای موثر آن موجب حفظ فرهنگ و کسب و کارهای بومی منطقه می‌شود.

بخشدار ارشق یادآور شد: در حال حاضر در این شهرستان افراد زیادی به تولید محصولات بومی مشغول به کار هستند که با توجه به اهداف این طرح لازم است با تهیه زیرساخت مناسب زمینه هدایت، برندسازی و شبکه سازی محصولات آن‌ها فراهم شود.